background image
Tryghed og accept
Møder ligesindede og får kammerater
De fleste af de børn og unge, der benytter
ADHD-tilbuddet, går i almindelige folkeskoler ­
måske i specialklasser. Som enkeltintegrerede
har de ofte følt sig alene, og da de som regel er
meget sociale og gerne vil andre børn og unge,
kan det være en stor lettelse for dem at komme
i ADHD-tilbuddet. Her møder de ligesindede og
kan i hinanden genkende nogle af de proble-
mer, de hver især tumler med.
Pædagogisk er det centralt at give børnene og
de unge et tilbud, hvor de føler sig trygge og
anerkendte. Det er børn og unge, der tit hand-
ler, før de tænker, men i ADHD-tilbuddet ople-
ver de accept, også når de kommer til at begå
fejl.
Tager udgangspunkt i børnenes behov.
Enkelte af de børn og unge, der benytter tilbud-
det har også autisme, og pædagogerne tilrette-
lægger opholdet med den forudsigelighed, der
er nødvendig, for at barnet eller den unge føler
sig tryg, ligesom de samarbejder med Granbo-
hus' autismetilbud, Skovlyst.
Pædagogerne deltager gerne i revisiterings-

eller behandlingsmøder i skoler eller dagtilbud
for på denne måde af skabe helhed i barnets
eller den unges liv.
Som pædagoger skal vi kunne rumme, at vores
børn og unge handler før de tænker og således
let kan komme til at begå fejl. Vi viser dem, at
det er OK, og at vi er her for dem og vil hjælpe
dem.
Kirsten Ryborg, pædagog